Psychologia Biznesu, z czym to się je?

Psychologia zazwyczaj kojarzy się nam z terapią, testami. Mało osób wie, że istnieje psychologia biznesu, która zajmuje się przełożeniem wiedzy psychologicznej na warunki biznesowe.


Psychologowie w biznesie są bardzo cenieni jako fachowcy od zarządzania personelem, podnoszenia efektywności pracowników, jak również organizacji. Dzięki pracy psychologa w organizacji pracownik może poznać wymagania pracodawcy i je zrozumieć bez buntowania się, ale działa to też w druga stronę – pracodawca rozumie i akceptuje potrzeby pracownika. Bardzo często psycholog jest mediatorem pomiędzy zarządem organizacji, a grupą pracowniczą. W odpowiedni sposób przekazuje informacje w relacji zarząd – pracownik. 

Geneza

Psychologia biznesu rozwinęła w tym samym czasie, co psychologia organizacji i zarządzania. Ta druga powstała podczas I Wojny Światowej i wynikała z potrzeby szybkiej i efektywnej rekrutacji żołnierzy przydzielanych do odpowiednich posterunków. Psychologia pracy i organizacji, a za nią psychologia biznesu, zdobyły większy rozgłos i popularność po II Wojnie Światowej dzięki pracom badaczy takich, jak Kurt Lewin i Muzafer Sherif . Warto zaznaczyć, że przedstawiciel tej dzieciny nauki - Herbert Simon - dostał w 1978 roku Nagrodę Nobla za teorię organizacji. Współczesnym przedstawicielem tej dzieciny jest Daniel Kahneman, który również otrzymał w 2002 roku Nagrodę Nobla. Zajmował się teorią ryzyka oraz podejmowaniem decyzji. Polskim przedstawicielem jest dr. hab. prof. Tomasz Zaleśkiewicz. 

Obszary działania psychologii biznesu


1. Ekonomia
Skupia się na zachowaniach konsumenckich, które nawiązują do badania osobowości, motywacji i emocji oraz potrzeb konsumenckich. Bada także zachowania w zakresie finansów (psychologia pieniądza, oszczędzania itp.)

2. Marketing i reklama 
Psychologia w tej dziedzinie bada zachowania ludzkie oraz wpływ techniki. Dzięki psychologii można określić preferencję potencjalnego klienta. W pokrewnej dziedzinie jaką jest Public Relations psycholog zajmuje się tworzeniem marki, logo, czy wystrojem, np. sklepu. Najważniejsze jest aby wpłynąć bezpośrednio na konsumenta i jego potrzeby, zaciekawić, zwrócić swoją uwagę, aby zakupił oferowany towar bądź usługę.

3. Zarządzanie 
Psychologia odnosi się do zarządzania firmą jak i zasobami ludzkimi. Zajmuję się także motywowaniem pracowników, rekrutacją. 


Współcześnie psychologowie biznesu pracują jako konsultanci zatrudniani w celu poprawy efektywności firmy, bądź pracowników. Przeprowadzają także szkolenia kształcące i adaptujące nowo przyjętych pracowników. Przeprowadzają Assessment Center ( metoda rekrutacji personelu polegająca na przeprowadzaniu kilku/kilkunastu zadań. Trwa zazwyczaj kilka dni). Psychologowie biznesu bardzo dużo wnoszą w rozwój firmy, pomagają przeprowadzić w sposób prawidłowy rekrutację, selekcję oraz adaptację. 

Google
    Komentarz Disqus
    Komentarz Facebook