Poczucie własnej wartości jest ważnym elementem życia człowieka. Jego rozwój uwarunkowany jest tym, co dana jednostka myśli i mówi na swój temat oraz interpretacją zdarzeń, w których uczestniczy.
Najwcześniejsze
doświadczenia budujące poczucie własnej wartości wywodzą się już z okresu
dzieciństwa i ogrywają rolę w kształtowaniu się sposobów postrzegania siebie
przez jednostkę. W dzieciństwie najważniejszą rolę odgrywa rodzina.
Psychologowie wskazują, że to właśnie ona odgrywa pierwotną rolą w procesie socjalizacji,
przekazuje ważne wartości życiowe, dostarcza dziecku zasobów niezbędnych do
prawidłowej adaptacji w społeczeństwie, umożliwia rozwój dojrzałości
emocjonalnej. Rodzic (opiekun jednostki) przyjmuje na siebie, w sposób mniej
lub bardziej uświadomiony, rolę osoby, która staje się dla dziecka autorytetem.
Zachowanie, poglądy i przekonania, jak również wartości i normy, które
przekazuje autorytet oddziałują na dziecko, które postrzega go jako ważną
osobę. Poglądy i opinie osoby znaczącej wpływają na
kształtowanie osobowości, a znaczący ludzie pomagają człowiekowi
uzyskiwać komunikaty zwrotne, przyczyniając się w ten sposób do budowania jego
samooceny. Okres dzieciństwa to czas kiedy tworzą się ramy dla funkcjonowania
samooceny jednostki. Ten etap uznaje się podstawowy dla jej dalszego rozwoju.
Małe dzieci na ogół są zadowolone z siebie. Jest to efekt niepełnego obrazu
własnej osoby wynikający z relatywnie małej ilości doświadczeń życiowych. Dla rozwoju
poczucia własnej wartości w dzieciństwie ważna jest prawdziwa i szczera
więź dziecka z rodzicami oraz ich szacunek do dziecka. Szacunek ten wyraża się
poprzez: uwzględnianie opinii dziecka, zaspokajanie jego potrzeb, akceptację
oraz zaznaczanie jak ważną i wartością osobą dla rodziców jest ich dziecko. Spełnienie
tych warunków umożliwi dziecku ukształtowanie własnego poczucia tożsamości i
stworzenie pozytywnego obrazu własnej osoby.
Nauka miłości
Jednostka
kochana przez znaczące osoby warunkowo uczy się myśleć, że będzie uznawana za
wartościową, tylko wtedy gdy wypełni określone wymagania, przystosuje się do
narzuconych zasad. Takie osoby w dorosłym życiu wciąż poszukują potwierdzenia
własnej wartości i uzależniają jej istnienie od wykonywania zadań (ich
samoocena będzie warunkowa i zależna od spełnienia wymagań innych). Natomiast
dzieci kochane bezwarunkowo i akceptowane przez bliskich, nawet w sytuacji
porażki przyswajają sobie, iż można być osobą wartościową nie będąc doskonałym,
a wartość człowieka nie zależy tylko i wyłączne od sprostania wymogom innych
ludzi. Wsparcie okazywane dziecku, wzmacnianie jego mocnych stron, pomoc w
chwilach porażek, podkreślanie indywidualizmu ułatwia rozwój adekwatnej
samooceny na dalszych etapach życia.
Już podczas rozwoju małego dziecka mogą zaistnieć sytuacje,
które wywrą negatywny wpływ na jego dorosłe ja (np. niezaspakajanie potrzeb,
odrzucanie, karcenie, lekceważenie, ośmieszanie i poniżanie, porównywanie do
innych, etykietowanie, nadopiekuńczość, wykorzystywanie seksualne i przemoc
fizyczna itp.). Dorosły, który doświadczał na
którymś etapie swego życia negatywnych zachowań ze strony najbliższych
(najczęściej rodziców), często przyjmuje
tzw. pozycję ofiary pozbawionej umiejętności społecznych. Jest osobą o gorszym
przystosowaniu, która oczekuje od życia „najgorszego”, nieustannie tworzy
czarne scenariusze i brak jej motywacji do realizacji swoich pragnień. Człowiek
taki poszukuje w życiu okazji by ciągle potwierdzać samospełniającą się
przepowiednię o byciu ofiarą i życiowym nieudacznikiem.
W
dorosłym życiu jednostki także mogą zaistnieć negatywne doświadczenia, które
mogą spowodować obniżenie poczucia własnej wartości. Można tu wymienić m.in.: zastraszanie lub znęcanie się w miejscu pracy,
ustawiczny stres lub bieda, traumatyczne przeżycia, przynależność do rodziny i
grupy społecznej, która jest przedmiotem uprzedzenia, brak pozytywnych
doświadczeń (np. pochwały, sympatii, ciepła, zainteresowania).
Doświadczając
sukcesów pozytywnie rozwijamy naszą samoocenę. Natomiast świadome i podświadome
wspomnienia niepowodzeń, zawodów, trudnych przeżyć mogą wywierać negatywny
wpływ na nasze poczucie wartości. Negatywne doświadczenia i wspomnienia o nich
mogą zniekształcić nasz wizerunek jako wartościowej osoby i przez to obniżać
jakość naszego życia. Budowanie poczucia wartości to ciągły rozwój i praca nad
sobą. Proces ten nie ulega zahamowaniu wraz z końcem okresu dojrzewania.
Dorosły człowiek może w dalszym ciągu budować swoją pozytywną samoocenę.
Każdy
człowiek rodzi
się mając potencjalne możliwości do ukształtowania prawidłowego poczucia
własnej wartości. Zaczyna się ono rozwijać w momencie kiedy uświadomimy sobie
swoją odrębność od innych ludzi, swój indywidualny byt. Człowiek rodzi się w
pełni wartościowy, a jego poczucie własnej wartości ulega, w ciągu całego
życia, wpływom otoczenia. Jeśli jednostka znajdzie się w przyjaznym otoczeniu,
napotka w swoim życiu na osoby znaczące, które uznają jej niezależność i będą
wzmacniać jej mocne strony, jej samoocena pozwoli jej na satysfakcjonujące
życie. Poczucie wartości kształtuje się przez całe życie, a jednostka
dorosła jest sama odpowiedzialna za swój rozwój.
Komentarz Disqus
Komentarz Facebook